Δ901.17 Μανώλης Αναστασάκης (2010)

Εν αρχή ήν το βλέμμα. Πες μου τη ματιά σου να σου πω για τη διπλωματική σου. Ένα πρωτότυπο θέμα μπορεί να λιμνάσει σε μια συμβατική προσέγγιση κι ένα κοινότοπο θέμα μπορεί, ιδωμένο από μια νέα οπτική, να θέσει ενδιαφέροντες προβληματισμούς.
Η συνθήκη ώστε μια διπλωματική εργασία να ικανοποιεί τις ακαδημαϊκές απαιτήσεις, να ξεχωρίζει όμως και για την πρωτοτυπία και τη φρεσκάδα της, στηρίζεται στη ματιά του φοιτητή. Είναι η βασανιστική και η εις βάθος επεξεργασία του θέματος καθώς και ο ευρηματικός τρόπος προσέγγισής του που ωθούν τελικά το περιεχόμενο της κάθε πρότασης να ξεχωρίσει.

Το ερευνητικό μονοπάτι το οποίο φθάνει έως την διπλωματική εργασία χαράζεται στα φοιτητικά χρόνια με επιμονή, αποτελεί δε αντικείμενο συνεχούς μάθησης. Προϋποθέτει ακόμα την ερευνητική στάση σε κάθε βήμα. Αυτή η φοιτητική πορεία ανήκει εν πολλοίς στη δικαιοδοσία και στην ευθύνη της εκπαιδευτικής κοινότητας, όσο αξιολογότερη δε η Σχολή φοίτησης τόσο βαθύτερα χαραγμένη η πορεία.

Στη διάρκεια των σπουδών του ο φοιτητής αποκτά ικανότητες, κατακτά δεξιότητες, καλλιεργεί την κρίση του. Στη διπλωματική εργασία τού δίνεται η ευκαιρία, από τη μία να ξεδιπλώσει σε μία συνεκτική πρόταση το κεκτημένο μέσα από τις σπουδές του σχεδιαστικό και νοητικό του οπλοστάσιο, να θέσει από την άλλη σε δοκιμασία εδραιωμένες και συμβατικές αντιλήψεις διερευνώντας λύσεις που ανοίγουν παράθυρα προς ένα σχεδιασμό τολμηρό και ευρηματικό. Τολμώντας ο φοιτητής να υπερβεί το τυπικό ακαδημαϊκό πλαίσιο εκπόνησης της διπλωματικής του και θέτοντας ερωτήματα καίρια όσο και επίκαιρα, μπορεί να επιτύχει η εργασία του να συμμετέχει στον αρχιτεκτονικό διάλογο της εποχής του. Τα κριτήρια βράβευσης δεν είναι κυρίως ακαδημαϊκά. 

Ο στόχος της πρωτοβουλίας για τη βράβευση των διπλωματικών εργασιών είναι, πέρα από την ακαδημαϊκή ή μη αρτιότητα της κάθε εργασίας, να εμπλουτιστεί ο αρχιτεκτονικός διάλογος και με τις εργασίες νέων αρχιτεκτόνων, εργασίες οι οποίες αμφισβητούν τη στερεότυπη λύση αναδεικνύοντας πρωτότυπα ερωτήματα για το σχεδιασμό και διερευνώντας, με τεκμηριωμένο τρόπο, συνθετικές κατευθύνσεις που εκπλήσσουν και εμπνέουν.


Ο Μανώλης Αναστασάκης είναι αρχιτέκτονας DESA και κάτοχος του μεταπτυχιακού διπλώματος DEA της Σχολής EHESS.
Έχει μελετήσει πληθώρα ιδιωτικών και δημόσιων έργων και συμμετέχει συχνά σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς όπου έχει λάβει πολλές βραβεύσεις και διακρίσεις.
Έχει δημοσιεύσει άρθρα σε ειδικευμένα περιοδικά και έργα του έχουν δημοσιευθεί σε περιοδικά και καταλόγους αρχιτεκτονικών εκθέσεων. Έχουν παρουσιασθεί μελέτες του σε εκθέσεις σε Ελλάδα και Ευρώπη.
Το 2006 επικαιροποιεί το ζήτημα της κατασκευής ουρανοξυστών στην Αθήνα με τη μελέτη του για έναν “Multiscraper” στην περιοχή του ελαιώνα.
Διετέλεσε Διευθυντής Σύνταξης του e-περιοδικού greekarchitects.gr, οργανωτικός υπεύθυνος για το περιοδικό δύο διεθνών αρχιτεκτονικών διαγωνισμών και αρχισυντάκτης του αρχιτεκτονικού περιοδικού με επιστημονική επιτροπή GRA Review. Είναι εκδότης του e-περιοδικού gradreview.gr.
Μέλος της Κριτικής Επιτροπής αξιολόγησης και απονομής των Αμερικάνικων Βραβείων Αρχιτεκτονικής (The Chicago Athenaeum: Museum of Architecture and Design) για το 2008 “The American Architecture Awards”.
Μέλος της Κριτικής Επιτροπής αξιολόγησης και απονομής των Βραβείων για Διπλωματικές εργασίες ελλήνων φοιτητών αρχιτεκτονικών σχολών για τα έτη 2009-2015.
Διδάσκει στο Τμήμα εσωτερικής αρχιτεκτονικής, διακόσμησης και σχεδιασμού αντικειμένου του ΤΕΙ Αθήνας όπου έχει διευθύνει μέχρι σήμερα περισσότερες από 30 πτυχιακές εργασίες.
Είναι συγγραφέας του βιβλίου: Ανασχεδιάζοντας τη βιβλιοθήκη στο σχολείο: μία πρόταση για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το οποίο κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Μεταίχμιο το 2003.

ΜΑΝΩΛΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΑΚΗΣ
http:// www.anastasakis.gr   email: anastasakis@tee.gr