Δ007.17 Κινητή Μονάδα Πολιτισμού

Τίτλος: Κινητή Μονάδα Πολιτισμού
Υπότιτλος: Μετασκευή Υπάρχοντος Πλοίου σε Χώρο Πολιτισμού και Ψυχαγωγίας
Επιβλέπουσα Καθηγήτρια: Αγαλιώτου Χαρά
Φοιτήτριες: Ζαχοπούλου Ιωάννα, Σούρμπη Φωτεινή-Άννα
ΤΕΙ Αθήνας, Τμήμα ΕΑΔΣΑ
Ημερομηνία Εκπόνησης: 15/05/2017

Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται τη μετασκευή ενός υπάρχοντος οχηματαγωγού/επιβατηγού πλοίου, σε χώρο πολιτισμού και ψυχαγωγίας. Σκοπός είναι η πολιτιστική ανάπτυξη αποκομμένων νησιωτικών περιοχών της χώρας μας και η επικοινωνία – σύνδεσή τους με την ηπειρωτική Ελλάδα και τις γειτονικές χώρες. 

ΤΟΜΗ
Η ψυχαγωγία επιτυγχάνεται με τη συμμετοχή του ανθρώπου σε πολιτιστικά δρώμενα, που αποσκοπούν στην πνευματική του μόρφωση. Παρόλο που συναντάται με διαφορετικούς τρόπους σε κάθε πολιτισμό, σε όλους συνδέεται με την πνευματική και καλλιτεχνική δημιουργία. Επίσης, εξαρτάται από τον ελεύθερο χρόνο, η αξιοποίηση του οποίου θεωρείται βασική ανάγκη του ανθρώπου. Ο Ι. Καμπανέλλης στην τελευταία του συνέντευξη αναφέρει:  «Εύχομαι να ζήσετε ωραία, να τραγουδάτε και αντί άλλες ασχολίες που σε πάνε σε δρόμο με κακίες, που βγάζουν τα κακά ένστικτα μας, να πηγαίνετε σε δρόμους καλούς και δημιουργικούς. Περιττό να σας πω ότι ο δρόμος που μας πάει εκεί, είναι ο πολιτισμός. Η μουσική μας πάει σε ωραίες σκέψεις, σε ωραία συναισθήματα. Το καλό βιβλίο ομορφαίνει τον κόσμο, όπως ομορφαίνουν τα λουλούδια, η μουσική το ίδιο, ο καλός κινηματογράφος. Ο πολιτισμός πρέπει να είναι η ζωή του ανθρώπου πάνω στη γη. Η μουσική κάνει έναν άνθρωπο καλύτερο.»
Σημαντικό παράγοντα στην επιλογή μέσων ψυχαγωγίας αποτελούν οι δυνατότητες που προσφέρονται σε μία περιοχή. Για παράδειγμα, περιοχές «αποκομμένες» διαθέτουν περιορισμένο εύρος επιλογών για τους κατοίκους τους. Τα νησιά του Ιονίου Πελάγους αποτελούν ανάλογο παράδειγμα. Με σκοπό την ενίσχυση της  πολιτιστικής ανάπτυξης των περιοχών αυτών και τη βελτίωσή τους διαμορφώνεται ένας πλωτός πολιτιστικός χώρος, όπου θα φιλοξενούνται δρώμενα και εκδηλώσεις.

ΧΑΡΤΕΣ
Έτσι, δημιουργήσαμε μία διαδρομή, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο της Ηπειρωτικής Ελλάδας και των νησιών του Ιονίου Πελάγους, και δίνει τη δυνατότητα δραστηριοποίησης των νησιών, Ζάκυνθος, Κεφαλλονιά, Ιθάκη και Λευκάδα, κατά τους εαρινούς αλλά και τους χειμερινούς μήνες. Τα νησιά λειτουργούν ως σύνολο, δημιουργώντας ένα δίκτυο, ενώ ταυτόχρονα διατηρεί το κάθε ένα από αυτά τον δικό του χαρακτήρα. Το πλοίο έχει την πρόθεση ενοποίησης και ένταξης της συλλογικής δράσης, μεταξύ των περιοχών. Επιπλέον, η κατασκευή αλλά και το μέγεθός του μπορούν να υποστηρίξουν εγχώριες διαδρομές καθώς και συνδέσεις της Ελλάδας με τις γειτονικές χώρες.
Μέσα από περιοδικές εκθέσεις, θεατρικές παραστάσεις, δρώμενα και εργαστήρια, θα αποτελεί, σήμερα περισσότερο από ποτέ, ένα τόπο συνεύρεσης ο οποίος σε συνάρτηση με την πορεία του επισκέπτη θα δίνει διαφορετική οπτική του χώρου και των λειτουργιών του. Η αίσθηση της συνέχειας και η δημιουργία μιας βιωματικής εμπειρίας είναι τα στοιχεία που κάνουν τον επισκέπτη να θέλει να αποτελέσει μέρος αυτού, μέσω αυτής της δυνητικής διαδικασίας.

ΚΑΤΟΨΕΙΣ
Το κτιριολογικό πρόγραμμα προκύπτει από τη συνισταμένη δύο παραμέτρων. Αφενός, την όσο το δυνατόν πιο άρτια κτιριολογική οργάνωση των χώρων έτσι ώστε να καλύπτονται και να εξυπηρετούνται οι ανάγκες ενός πλωτού θεάτρου και αφετέρου την άνετη και ευχάριστη περιήγηση των επισκεπτών – επιβατών, ηθοποιών και λοιπών συντελεστών. Έναυσμα για το σχεδιασμό του εσωτερικού αποτέλεσε η έννοια της διάθλασης, η οποία εντοπίζεται σε όλη την έκταση της μελέτης. Με αυτά τα εργαλεία, λοιπόν, διαμορφώνεται ως κεντρικό στοιχείο ο θεατρικός χώρος με δύο σκηνές και δυνατότητα ενοποίησής τους σε μία τρίτη. Αποσκοπώντας στην ανάπτυξη της συνεργασίας και της ομαδικής δουλειάς, διαμορφώνονται χώροι εργαστηρίων που φέρνουν σε επαφή τους κατοίκους των νησιών με την τεχνολογία και την καλλιτεχνική δημιουργία. Αντίστοιχα διαμορφώνεται και το τμήμα της βιβλιοθήκης. Στο επάνω κατάστρωμα διαρθρώνεται το εστιατόριο –café, το οποίο μπορεί να επεκταθεί στο εξωτερικό –πρόκειται για έναν ελεύθερο χώρο που χρησιμοποιείται ανάλογα με τις απαιτήσεις της πολιτιστικής μονάδας.

3D
3D
3D
3D
3D