Τίτλος: Δύο εξοχικές κατοικίες στα Φηρά Σαντορίνης
Αρχιτεκτονική μελέτη: Kapsimalis Architects
Φωτογραφίες: Γιώργος Κορδάκης
Αντικείμενο
του έργου ήταν η ανακατασκευή ενός σύνθετου παλιού σπιτιού στο παραδοσιακό
χωριό των Φηρών, στην Καλντέρα της Σαντορίνης. Η ιδιοκτησία, η οποία έχει δύο
εισόδους από διαφορετικά σημεία του πλέγματος των λιθόστρωτων δρόμων του
χωριού, αποτελούνταν από την κύρια κατοικία με τη μικρή αυλή της, τρεις
‘σπηλιές’ για αποθήκευση προϊόντων και ένα στάβλο για γαϊδούρια με μια δεύτερη
κοινή μεγάλη περίκλειστη αυλή μπροστά.
Το
συγκρότημα μετατράπηκε σε δύο παραθεριστικές κατοικίες, με διατήρηση τόσο του
αυθεντικού κελύφους όσο και των εξωτερικών του χώρων. Η άλλοτε κύρια κατοικία
συγκροτεί την πρώτη από τις δύο νέες μονάδες. Περιλαμβάνει δύο ανεξάρτητα
υπνοδωμάτια με τα λουτρά τους, έναν κοινόχρηστο χώρο διημέρευσης για μαγείρεμα
και φαγητό, μια σφηνοειδή αυλή με μια επιμήκη δεξαμενή και ένα υπαίθριο
κλιμακοστάσιο, το οποίο οδηγεί σε μικρό δώμα με κυκλικό φεγγίτη, από όπου μπαίνει
φως στην υποκείμενη, υπόστεγη είσοδο.
Οι
παλιές ‘σπηλιές’ και ο στάβλος με τον εξωτερικό τους χώρο δημιουργούν τη
δεύτερη παραθεριστική κατοικία. Αυτή αποτελείται από δύο υπνοδωμάτια με τα
λουτρά τους, έναν κοινόχρηστο ενιαίο χώρο και ένα χαμάμ στο τέρμα της
μεγαλύτερης ‘σπηλιάς’. Η τειχισμένη αυλή, που θυμίζει κρυμμένο αίθριο, διαθέτει
χώρο καθιστικού για ηλιοθεραπεία, δεξαμενή προστατευμένη κάτω από θόλο και μια
γραμμική υπαίθρια κλίμακα που οδηγεί στο δώμα, όπου βρίσκεται χώρος φαγητού με
θέα το ηφαίστειο. Κλιμακωτές ζαρντινιέρες τη διατρέχουν κατά το μήκος της.
Το
εξωτερικό κέλυφος και των δύο κατοικιών, φωτεινό και λευκό, διατηρείται όπως
ήταν, κατά τρόπο που ενσωματώνεται στο περιβάλλον τους και την κυβιστική
παραδοσιακή αρχιτεκτονική του χωριού. Η ουσία των μυστικών, προστατευμένων
αυλών διατηρείται ως βασικό προϋπάρχον αρχιτεκτονικό στοιχείο. Το ίδιο και οι
είσοδοι από τον πεζόδρομο, ως τμήματα ψηλών τοίχων που περικλείουν τις αυλές,
αποκρύπτοντας τα συμβαίνοντα στα αίθρια. Οι περίκλειστες αυλές εξακολουθούν να
αποτελούν την πραγματική ‘καρδιά’ των σπιτιών, ένα σημείο διάβασης προς αυτά.
Ωστόσο, οι εσωτερικοί χώροι των δύο παραθεριστικών κατοικιών διαφέρουν από την
εξωτερική τους μορφή, καθώς διατηρούν την αίσθηση του παλιού και αναδεικνύουν
την πατίνα του χρόνου. Η χρήση υλικών και χρωμάτων σε τόνους γαιώδεις και η
επιλογή των επίπλων εξυπηρετούν αυτόν τον σκοπό.
Η
σαφής γεωμετρία του εσωτερικού της πρώτης κατοικίας με τις θολωτές οροφές της
διατηρείται στην αρχική της μορφή. Όσον αφορά στα υλικά: Το δάπεδο επιστρώνεται
με τετραγωνισμένες τοπικές μαλτεζόπλακες υπόλευκου - εκρού χρώματος, σαν κι
αυτές που χρησιμοποιούνταν στις παλιές εκκλησίες και τις νεοκλασικές κατοικίες.
Οι τοίχοι επικαλύπτονται από πηλό με ενσωματωμένους χαρακτηριστικούς μικρούς
λίθους. Τα έπιπλα, έργα εντόπιων τεχνιτών, είναι είτε από ξύλο δρυός είτε από
άλλο, με βαθιά, θαμπά χρώματα.
Επιλεγμένα
μεταλλικά και γυάλινα μέρη ολοκληρώνουν τη σύνθεση. Σκοπός του σχεδιασμού ήταν
να δημιουργηθεί ένας χώρος με φυσικό και rustique χαρακτήρα, μια αίσθηση χώρου
που θα θυμίζει τον τρόπο ζωής στο νησί τον παλιό καιρό, με μια εκλεπτυσμένη,
εκκεντρική και εκλεκτική παραλλαγή και έμπνευση από τα τοπικά υλικά και
αντικείμενα του παρελθόντος, όχι μια απομίμηση του παλιού τρόπου ζωής ή μια
συντηρητική προσέγγισή του.
Στη
δεύτερη κατοικία δόθηκε έμφαση στη γλυπτική, πρωτόγονη φύση της, έτσι ώστε να
αναδειχθούν οι λείες καμπύλες των ‘σπηλιών’. Η χρήση παρόμοιας χρωματικής και
υλικής κλίμακας στο πάτωμα και τους τοίχους, που έχουν κατασκευασθεί από τσιμεντοκονία
και αντιπυρικό κονίαμα αντίστοιχα, δημιουργεί μια συνέχεια του εσωτερικού χώρου
που αναδεικνύει τις καμπύλες και τις τυχαίες μορφές της ‘σπηλιάς’.
Τα
περισσότερα έπιπλα είναι κτιστά, έτσι ώστε να αποτελούν μέρος του χώρου. Η
υπόλοιπη επίπλωση είναι κατασκευασμένη από υλικά με τα ίδια απαλά χρώματα, με
λίγες εξαιρέσεις επίπλων από μέταλλο σε λαμπερό χρυσό ή ασημί χρώμα και χρήση
μαύρου δέρματος, λαμπτήρων νέον, μαύρων μεταλλικών φωτιστικών, μιας σκούρας
ξύλινης σφαίρας, όπως και ελαφρών ροζ και μπλε διαφανών γυαλιών, κ.λπ., που
έρχονται σε αντίθεση με την ήπια, διακριτική βάση και δίνουν μια σπίθα
μοναδικότητας.
Και
οι δύο κατοικίες πειραματίζονται αφ’ ενός με τις δυνατότητες σχεδιασμού μέσα σε
υπάρχοντες χώρους με συγκεκριμένες ιδιότητες, όπως η κλίμακα, η επιμήκης
τυπολογία, οι διαφορετικές μορφές των θολωτών οροφών, οι ελεύθερες καμπύλες, το
γεγονός ότι είναι εν μέρει σκαμμένοι στη γη και εν μέρει έξω από αυτήν, με μια
και μόνη πρόσοψη, περιορισμένα ανοίγματα, έλλειψη φωτός στο βάθος τους, με την
αντίφαση του έντονου φωτός έξω, και, αφ’ ετέρου, με το πώς αυτοί οι χώροι
μπορούν να αξιοποιηθούν διατηρώντας ένα χαρακτήρα μυστικιστικό, που αφορά τις
αισθήσεις, δείχνοντας, όμως, και προς μιαν αίσθηση φυσικής και αναπόφευκτης
παρόδου του χρόνου, την αίσθηση της παλιάς νησιωτικής ζωής στις μέρες μας.
__________________________________________________________________________________________
Title: Two
Holiday Residences in Fira, Santorini Island
Location: Santorini, Greece
Architecture: Kapsimalis Architects
Photography: Yiorgos Kordakis
The	project’s	intention	was	to	reconstruct an	old	house	placed	in	the	traditional village	of	Fira,	in	
Caldera	of	Santorini	island.	The	existing property,	which had	two	entrances	to	the	cobbled	streets	of	
the	village,	was	consisted	of the main	residence	and	its small yard	and	of	three	caves	for	storing	
products	and as	a	donkey	barn with	a	big	enclosed	yard	in	front. 
The whole former	residence	converted	into	two	summer	houses,	retaining	as	much	as	its	initial,	
original	shell as	well	as	its	exterior	spaces.	The main	past	residence forms	the	first	summer	house,	
consisted	of	two	independent	bedrooms	with	their	bathrooms,	a	common	living	space	for	dining	and	
cooking,	a	wedge	shaped	yard	with	an	oblong pool	and	an	exterior	staircase	that	leads	to	a	small	
balcony/canopy,	with	a	circular	skylight	that	brings	light	to	the entrance	of	the	house.
The	old	caves	of	the	property	with	their	exterior	space	consist	the	second	summer	house,	that	
includes two	bedrooms	with	their	bathrooms,	an	open-plan	common	space	and	a	hammam	in	the	
end	of	the	biggest cave.		The	walled	yard	which	reminds	a	hidden	patio	has	a	lounge	area	for	
sunbathing,	a	protected	vaulted	pool	and	a	linear	exterior	staircase	which	leads	to	the	terrace	with	a	
view to	the	volcano and	a	dining	area.	Planted steps are running	next	to	it. 
The	outer	shell	of	both	houses, bright	and	white,	is preserved	as	it	was,	in	a	way	that is	integrated	
with	its	surroundings	and	the	cubistic,	traditional	architecture	of	the	village. The	essence	of	the	
secret,	protected	courtyards	is	maintained as	a	basic	architectural	element	which	pre-existed,	as	
also the	entrances	from	the	pedestrian, parts	of high	walls that	encloses	the	yards,	hiding	the	
happenings	of	the	patios. The	enclosed	yards	continue	to	be	the	real	‘heart’	of	the	houses and	a	
transition	point	for	them.
However,	the	interior	spaces	of	the	two	summer	residences	differ	from	the	exterior	form,	due	to	the	
fact	that	they	preserve	a	sense	of	old and showcase	the	patina	of	the	time	passage.	As	a	result, the	
use	of	earth	tones	materials	and	colours	and	the	selection	of	furniture,	serve	that	purpose. 
The	clean	geometry	of	the	first	house interior with	its	vaulted	ceilings	keeps	its	original	form.	In	
respect	of	materials,	the	floor	is	filled	with	local	stones	in	squared	shape,	called	‘maltezoplaka’(being	
used	in	old	churches	and	neoclassical	residences),	in	off-white/ecru	colour,	the	walls are	coated	with	
clay	filled	with	peculiar	tiny	rocks,	the	furniture	are	made	by	local	craftsman	by	wood,	either	oak	or	
wood	with	deep,	dim	colours	and	there	are	few	pieces	of metal	and	glass that	are	chosen	to	
complete	the	total	synthesis. The	purpose	of	the	design	was	to	create	a	natural,	rustic	space,	not	a	
mimic	of	the	past	life	or	a	conservative	approach	of	it,	but	a	sense	of	space that	reminds	the	way	of	
living	in the	old	days	of	the	island	in	a	classy, eccentric	and eclectic twist,	drawing	inspiration	from	
local	materials	and	objects	of	the	past. 
In	the	second	house,	emphasis	was	placed	on	its	sculptural,	primitive	nature	of	it,	in	order	the	
smooth	curves of	the	caves to	be	shown	up.	The	use	of	similar	colour	palette	and	materiality	onto	
the	floor	and	the	walls,	made	by	cement	mortar	and	refractory	mortar	respectively, forms	a	
continuity	of	the	interior	space	bringing	out	the	curves	and	the	random	forms	of	the	cave. Most	of	
the	furniture	are	built	in	order	to	become	a	part	of	it.	The	rest	of	the	furnishing	are	made	by	
materials	in	the	same	pale	colours,	with	some	few	exceptions	of	shiny	gold	or	silver	metal	furniture,
the	use of	black	leather,	neon	light,	black	metal	lights,	deep	dark	wooden sphere as	light,	pink	and	
blue	transparent	glasses, etc. that contradict	to	that	mild,	subtle	base and	give	a	spark	of	
uniqueness. 
Both	houses	experiment	the design possibilities	in	the existing	spaces, with	that	certain	qualities,	
such	as	their	scale,	the	elongated	typology,	their	different	forms	of	their	vaulted	ceilings, the	
amorphous	carves	that	someone	can	meet, the	fact	that	they	are	part	dug	into	the	earth	and	part	
outside,	the	singular façade,	the	limited	openings,	the	lack	of	light	in	the	depth	of	the	space	and	the	
contradiction	of	the	intense	light	of	the	exterior,	and	how	these	spaces	can	be	developed,	keeping	
their	sensuous	and	mystical	character	but	pointing	in	a	sense	of	natural, unavoidable		fading	of	time,	
a	sense	of	an	old	island	life	nowadays.