Δ005.17 Μέσω... της σταθερής τροχιάς. Τραμ στην Πάτρα

Τίτλος: Μέσω... της σταθερής τροχιάς. Τραμ στην Πάτρα
Φοιτήτρια: Ισιγώνη Ελένη
Επιβλέπων: Παππάς Βασίλης
Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Ιούνιος 2017


Αντικείμενο της εργασίας αποτελεί η πρόταση για την δημιουργία γραμμής τραμ στην Πάτρα.

Η σχέση της Πάτρας με τα μέσα σταθερής τροχιάς βρίσκεται σε “αναμονή” καθώς από το 2011 δεν συνδέεται σιδηροδρομικώς με άλλα αστικά κέντρα και την πρωτεύουσα. Στην παλιά μετρική γραμμή του σιδηροδρομικού δικτύου, κινείται τοπικός προαστιακός, που ενώνει τα προάστια με το κέντρο της πόλης. Το δίκτυο των ΜΜΜ συμπληρώνει το ιδιωτικό αστικό ΚΤΕΛ, το δίκτυο του οποίου διασχίζει όλη την πόλη, κυρίαρχα γραμμικά, ενώ περιλαμβάνει γραμμές πολλών χιλιομέτρων.
Στόχος της εργασίας είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου μέσου σταθερής τροχιάς, ευέλικτου και ελαφριάς υποδομής, με την ελάχιστη δυνατή παρέμβαση στο υπάρχον τοπίο. Ως εκ τούτου επιλέγεται το τραμ, τύπου Light Tram, ενός αρθρωτού οχήματος μήκους 25 m, χαμηλού δαπέδου και με επίγεια τροφοδοσία ενέργειας.
Κατεύθυνση αποτελεί η προσπάθεια να εξυπηρετηθούν διαφορετικά πυκνοκατοικημένα σύνολα του αστικού ιστού, τα οποία μέχρι σήμερα δεν εξυπηρετούνται επαρκώς, καθώς και το δίκτυο του τραμ να λειτουργήσει συμπληρωματικά με τον προαστιακό σιδηρόδρομο.


Η χάραξη

Η χάραξη της γραμμής ξεκινά από το αρχαιολογικό μουσείο, όπου το τραμ κινείται σε αποκλειστικό διάδρομο, συνεχίζει με κατεύθυνση το κέντρο της πόλης όπου διαπερνά, σε κοινό διάδρομο κυκλοφορίας με τα αυτοκίνητα, κεντρικές οδούς, συνδέεται μέσω του σταθμού Αγίου Ανδρέα με τον προαστιακό σιδηρόδρομο και καταλήγει στο Εθνικό στάδιο στο νότιο ανατολικό τμήμα της πόλης.

Η στάση

Επιλέχθηκαν δυο διαφορετικές “λύσεις”, σχετικά με την δημιουργία των στάσεων του τραμ. Η τυπική στάση που συναντάται στο μεγαλύτερο μήκος του δικτύου, αποτελείται από μια ελαφριά κατασκευή, όπου ο μεταλλικός σκελετός και το κάθισμα αποτελούν τον φέροντα οργανισμό της. Προστίθεται στέγαστρο από περσίδες, ενώ στην “πλάτη” υαλοπίνακας αμμοβολής και απλός όπου και αναρτούνται οι πληροφορίες δρομολογίων. Ο δεύτερος τύπος συναντάται στο κέντρο της πόλης, όπου υπάρχουν στοές και ελάχιστος χώρος για να κατασκευαστεί μια στάση. Σε αυτή την περίπτωση η στάση δημιουργείται από την ίδια την στοά, καθώς ανάμεσα από τις κολώνες τοποθετούνται πάγκοι αναμονής, στο οδόστρωμα η στάση οριοθετείται με την χρήση πλακόστρωσης, ενώ τέλος στην απέναντι πλευρά της οδού, αναρτούνται ενημερωτικοί φωτεινοί πίνακες.


Σημεία παρέμβασης

Επιλέγονται χαρακτηριστικά σημεία (6) παρέμβασης και διαμόρφωσης της γραμμής, με κυρίαρχο σημείο τον σταθμό του Αγίου Ανδρέα που επανασχεδιάζεται για την εξυπηρέτηση των αναγκών προαστιακού σιδηροδρόμου και τραμ.