Δ076.18 ATHbnb – Σενάριο εξάπλωσης του μοντέλου Airbnb στο δημόσιο χώρο

Τίτλος εργασίας:  ATHbnb – Σενάριο εξάπλωσης του μοντέλου Airbnb στο δημόσιο χώρο
Φοιτητής: Ιάσων Αναστασίου
Μάθημα:   Διπλωματική εργασία
Επιβλέπουσα:  Άλκηστις Ρόδη
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Πατρών
Νοέμβριος 2018


Μέσα σε δέκα χρόνια, η Airbnb έχει μετατραπεί από μια πολλά υποσχόμενη start-up στο χώρο της φιλοξενίας, σε ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Σε 190 χώρες και 65.000 πόλεις, έχει πλέον 3.000.000 καταχωρήσεις, περισσότερες δηλαδή από το σύνολο των δωματίων των αλυσίδων Hilton & Marriott. Το αντικείμενο αυτής της διπλωματικής είναι η μελέτη του φαινομένου airbnb και η κατασκευή ενός σεναρίου, μιας υπόθεσης για την μελλοντική εξάπλωση αυτού του μοντέλου τουρισμού μέσα στην πόλη. Το Κουκάκι συγκέντρωσε τα βλέμματα παγκοσμίως όταν το 2016 ήρθε 5ο στην κατάταξη για τους πιο αναπτυσσόμενους προορισμούς Airbnb. Δίπλα στην Ακρόπολη και το λόφο του Φιλοπάππου, εξυπηρετείται από δύο σταθμούς μετρό και προσελκύει χιλιάδες επισκέπτες κάθε μέρα.

Το ATHbnb είναι ένα μελλοντικό σενάριο, βασισμένο στην υπόθεση ότι η Airbnb εξαπλώνει τις υπηρεσίες της και σε δημόσιους χώρους. Η εμπειρία του τουρισμού στην πόλη αναλύθηκε σε τρία στάδια – άφιξη, αναψυχή κι εξερεύνηση. Με βάση αυτά τα στάδια τρία σημεία στο Κουκάκι επιλέχθηκαν για να στεγάσουν σχετικές υπηρεσίες. Με τη βοήθεια ενός έντυπου και ηλεκτρονικού οδηγού οι τουρίστες μπορούν να τα επισκεφτούν.








Κατά την άφιξή τους οι επισκέπτες συναντούν πρώτα το Lobby όπου πραγματοποιούν το check in και λαμβάνουν οδηγίες για να φτάσουν στο διαμέρισμά τους. Η χρήση των περεταίρω υπηρεσιών γίνεται με την απόκτηση ενός ψηφιακού πάσου από την ψηφιακή υποδοχή. Για τη δημιουργία του lobby, η οδός Δράκου μετατρέπεται σε έναν ενιαίο πεζόδρομο όπου κυριαρχεί η πεζή κυκλοφορία. Αποτελείται από τρία στάδια – κατώφλι, υποδοχή και καφέ – τα οποία, αν και αναγνωρίσιμα σαν ενότητες, αποτελούν τμήματα μιας ενιαίας διαδρομής. Στο έδαφος γραμμικά στοιχεία ορίζουν την πορεία του επισκέπτη ανάμεσα από κυκλικά στοιχεία διάφορων χρήσεων. Ένα στέγαστρο καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής, για τις ανάγκες της υποδοχής και των χώρων αναμονής, ενώ χώροι εστίασης βρίσκονται στο τέλος της πορείας.



















Κατά τη διάρκεια της διαμονής τους οι επισκέπτες μπορούν να επισκεφθούν το δεύτερο σημείο, τη Χώρα. Μια νέα κατασκευή τοποθετημένη στα δώματα ενός Ο.Τ. ενοποιεί τους χώρους αυτούς δημιουργώντας μια πλατφόρμα με νέες χρήσεις. Χώρος για ηλιοθεραπεία, πισίνες και φοίνικες τοποθετούν ένα τοπίο αθηναϊκής ριβιέρας στο κέντρο της πόλης. Τεχνητοί αμμόλοφοι σχηματίζουν μια όαση με θέα στην Ακρόπολη, ενώ χάρη στο παρατηρητήριο οι επισκέπτες μπορούν να ανακαλύψουν την πόλη από ψηλά.























Τέλος, η Αγορά, το μέρος που είναι αφιερωμένο στην ανακάλυψη των μυστικών της πόλης. Η αγορά τοποθετείται γι’ αυτό το λόγο στο εσωτερικό ενός Ο.Τ., σε έναν ακάλυπτο με πρόσβαση από κενό οικόπεδο. Εκεί, οι τουρίστες μπορούν να γνωρίσουν τους κατοίκους μέσα από διάφορα σεμινάρια, αγορές και δρώμενα που φιλοξενούνται στην νέα πλατεία. Ο ελεύθερος αυτός χώρος επικοινωνεί με τις πίσω όψεις των πολυκατοικιών και χρησιμοποιείται για τις ανάγκες των επισκεπτών.













Το ATHbnb μπορεί να δημιουργηθεί και από αντίστοιχα σημεία σε άλλες γειτονιές της πόλης, σχηματίζοντας ένα δίκτυο. Τα τρία σημεία, Lobby, Χώρα και Αγορά, δεν είναι προτάσεις ανάπτυξης του μοντέλου, αλλά στοιχεία για την ενδεχόμενη επέκταση της Airbnb στο δημόσιο χώρο. Σε μια εποχή αναζήτησης της απλότητας και της ευκολίας, το ATHbnb συμπληρώνει την εμπειρία του τουρίστα που επιθυμεί να γίνει ταξιδιώτης.




Abstract

Project title: ATHbnb – Scenarios of the airbnb’s sprawl in public spaces
Student: Iason Anastassiou
Supervisor: Alcestis Rodi
Course: Diploma Thesis
Institution School: of Architecture, University of Patras, 2018

Within 10 years, Airbnb has been transformed from a promising start-up to a global phenomenon. In more than 190 countries and 65,000 cities, Airbnb has 3,000,000 entries, more than the total room number of Hilton and Marriott. The aim of this dissertation is to examine the Airbnb effect across one of the most popular destinations in Athens, and to create a scenario on how this sprawl would expand towards public spaces. Koukaki has drawn the attention on a global level; it ranked 5th in 2016 most developed Airbnb destinations worldwide. Next to the Acropolis and the Philopappou hill, close to two metro stations it attracts thousands of visitors every day.

ATHbnb is a futuristic project, based on the hypothesis that Airbnb will spread its services across public spaces. The experience of visiting the city has been analyzed in three stages – arrival, relaxation and discovery. Based on these stages, three locations across Koukaki have been chosen for hosting services for the Airbnb visitors. The customized guide helps visitors use these facilities.

Upon their arrival travelers visit the Lobby to check in and get directions to their apartment. Through a digital reception desk, he acquires a pass, useful for further services. For the aims of the Lobby, Drakou str. is being pedestrianized and unified. At the same time, three stages – entrance, reception and resto -, while recognizable as different parts, they are forming one walk. Linear elements on the paving lead the visitors along the street, through multi-uses circular hubs. A white metal canopy covers the biggest part of the street, offering shelter to the reception and the waiting area, while cafes and restaurants at the end of the lobby are suitable for a quick visit.

During their stay, Airbnb visitors can access Chora, within a 5 min walk from the lobby. A new construction placed on top of the buildings unifies the total of the junk spaces, creating a new platform with various facilities. A designed space with sunbeds, pools and palm trees, recreates the atmosphere of the Athenian Riviera. Artificial dunes and palm trees form an oasis, with view to the Acropolis. Finally, an observatory between the pools, invites visitors to reach its top and discover Athens from a higher level. 

Last destination of the ATHbnb guide is the Agora; the place where explorations and discovery of the Athenian secrets take place. To this end, the agora is located inside the building block 55086. Agora is the place where tourists can meet locals through various events, seminars and markets that are held there. A wide plaza, which communicates with the buildings rear façades, can be used throughout the year. 

The ATHbnb network, is a scenario applicable to every Athenian neighborhood. The three points, Lobby, Chora and Agora are not development or design proposals, but evidences that the Airbnb effect can even alter public spaces. In the era where everyone seeks convenience and simplicity, ATHbnb completes the experience of a tourist who tries to become a traveler.