Φοιτήτρια: Λυδία Παναγούλια
Επιβλέπουσα: Άλκηστις Ρόδη
Σχολή: Πανεπιστήμιο Πατρών
Στόχος της παρούσης διπλωματικής εργασίας είναι η ανάδειξη του παραλιακού μετώπου της πόλης της Καλαμάτας, δημιουργώντας μια νέα ιδανική σύνδεση με τον υπόλοιπο αστικό ιστό της πόλης, διαμέσου ενός νέου πολεοδομικού σχεδίου. Τα eco – kinesthetic neighbourhoods αποτελούν μια αμφίδρομη σχέση μεταξύ του φυσικού και του αστικού τοπίου, διαμέσου της κίνησης και των αρχών της βιώσιμης ανάπτυξης. Η συνύπαρξη φυσικού/αστικού επιτυγχάνεται μέσω 2 κεντρικών πράσινων σφηνών όπου καταλήγουν στο παραλιακό μέτωπο. Δημιουργείται ένα νέο αστικό κέντρο το οποίο συνδέεται με την πεζοδρόμηση της παραλιακής ζώνης.
Οι πράσινες σφήνες «σπάνε το όριο» ανάμεσα στην παραλιακή ζώνη και την περιοχή της Ανατολικής παράλιας , μέσω των νέων φυσικών μοτίβων που έχουν δημιουργηθεί από τα γεωτεμάχια της ελιάς καταλήγοντας να διαμορφώνουν νέες ροές και δομές στους δύο αστικούς χώρους. Οι πράσινες σφήνες βασίζονται στις αρχές της αειφορίας αλλά και παράλληλα λειτουργούν ως ένα ενιαίο πάρκο με ποικίλες δραστηριότητες που αφορούν την τοπική οικονομία τον πολιτισμό, την αναψυχή και την διατροφική κληρονομιά της πόλης, δημιουργώντας έτσι ένα νέο, προσπελάσιμο, αστικό κέντρο. Είναι ένα συνεχόμενο δίκτυο το οποίο διαχειρίζεται την πράσινη ζώνη μιας νέας αστικής ανάπτυξης, συμβάλλοντας στην βελτίωση του περιβάλλοντος και την καλύτερη ποιότητα ζωής των πολιτών. Οι πράσινες σφήνες στοχεύουν να λειτουργούν ως χώροι εξαερισμού και εκτόνωσης των κατοίκων, συνδυάζοντας μετέπειτα τον κοινωνικό χαρακτήρα.
Η μεθοδολογία της πολεοδόμησης βασίζεται στη διάνοιξη της οδού Κρήτης η οποία αποτελεί σημαντικό ρόλο προκειμένου να εφαρμοστεί ο πολεοδομικός σχεδιασμός της πόλης στο παραλιακό μέτωπο, σύμφωνα με τον οποιο δημιουργείται ζώνη χωρών πρασίνου και πεζοδρόμησης. Με το παρόν σχεδιο ακολουθείται ένα μοτίβο των μικρών οδικών αρτηριών εντός του χώρου ανάπλασης της παραλιακής (Loop) τα οποία εξυπηρετούν την εύκολη πρόσβαση πολίτων και επισκεπτών από την κύρια αρτηρία στην παραλιακή οδό. Τέλος, το ρυμοτομικό σχεδιο βασίζεται σε ένα ιπποδάμειο σύστημα με προοπτική τα μελλοντικά κτήρια να τοποθετηθούν με προσανατολισμό προς την θάλασσα – όπως είναι δομημένος και ο υπόλοιπος αστικός ιστός - ώστε να εξυπηρετηθούν τα βιοκλιματικά στοιχεία. Ακόμη, οι νέοι οδικοί άξονες είναι ηπίας κυκλοφορίας με εξαίρεση 2 κεντρικών αρτηριών όπου συνδέονται μεσω κυκλικών κόμβων.
Το νέο πολεοδομικό σχέδιο έχει σκοπό να αναδείξει την κιναισθητική εμπειρία τόσο στην πεζή , τόσο και στη μηχανική όσο και στη πεζή μετακίνηση, δημιουργώντας μια νέα ανάγνωση και απεικόνιση για την πόλη, σχηματίζοντας μια νέα συνεχόμενη χαρτογράφηση. Ο σχεδιασμός της παραλιακής οδού αποτελεί τον επίλογο της παρούσης διπλωματικής εργασίας στην οποία δημιουργούνται μικρες εξέδρες οι οποίες προεκτείνουν τον πεζόδρομο, συνδέοντας την θάλασσα με το αστικό τοπίο χωρίς να επηρεάζουν το θαλάσσιο μέτωπο. Η μορφολογία αυτών προέρχεται τα φυσικά μοτίβα των πράσινων σφηνών τα οποία εντάχθηκαν στο παραλιακό μέτωπο ως σύνδεση / αποκορύφωμα της σχέσης φυσικού/αστικού. Οι πλατφόρμες αυτές υψώνονται πάνω από την ακτή και εκτείνονται από το δρόμο προς την θάλασσα, παρέχοντας θέα στον Μεσσηνιακό κόλπο και τοπίο (Ταΰγετος και Βέργα) καθώς και την εύκολη πρόσβαση στη θάλασσα.