Δ051.18 RE-BOAT | Αναβιώνοντας την Ξυλοναυπηγική Τέχνη (Μαρίνα Πάτρας)

Διπλωματική εργασία: RE-BOAT | Αναβιώνοντας την Ξυλοναυπηγική Τέχνη (Μαρίνα Πάτρας)
Φοιτήτρια: Διαμαντοπούλου Χριστίνα Μαρία
Επιβλέπουσα Καθηγήτρια: Αικατερίνη Λιάπη
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πανεπιστημίου Πατρών | 2018 

Η διπλωματική εργασία προσπαθεί να αναδείξει την ξυλοναυπηγική τέχνη μέσα από μια επέμβαση τριών διαφορετικών κλιμάκων (αστική κλίμακα, σύνθεση, μονάδα) και να δημιουργήσει ένα πόλο έλξης, πολιτισμού και ανταλλαγής γνώσεων. Σήμερα, στην ακτογραμμή της Πάτρας από τη Μαρίνα έως το δημοτικό πάρκινγκ παρατηρείται ο διαχωρισμός σε περιοχές με ετερόκλητα χαρακτηριστικά. 



Βασικό πρόβλημα αποτελεί η απότομη διακοπή του πεζόδρομου δίπλα στη θάλασσα, η μετάβαση σε ένα περιβάλλον χωρίς συνοχή και στο τέλος σε μια απροσπέλαστη περιοχή ενός παλιού ναυπηγείου που αναγκάζει τον πεζό σε μια πορεία διπλά στο δρόμο. Σε αυτή τη διαδρομή συναντώνται εγκαταλειμμένα παραδοσιακά ξύλινα σκαριά, έργα μιας τέχνης που εξαφανίζεται.

Το Re-Boat επιχειρεί να συνεχίσει την αρχική πορεία δίπλα στο νερό και να οργανώσει το τοπίο με παρεμβάσεις μικρής κλίμακας. Ταυτόχρονα στοχεύει να εντάξει, να διασώσει και να αναβιώσει την τέχνη της ξυλοναυπηγικής ακόμα και να επαναχρησιμοποιήσει κάποια από αυτά τα ξύλινα σκαριά.

Κεντρική σχεδιαστική πρόθεση στο τοπίο αποτελεί η στροφή του κανάβου ώστε η πόλη να καταλήγει στη θάλασσα με βάση τους άξονες κυκλοφορίας των οικοδομικών τετραγώνων. Σύμφωνα με αυτούς σχηματίζονται τρεις μικρότερες περιοχές. Στόχος είναι στο κεντρικό τμήμα της πρότασης να δημιουργηθεί ένα κέντρο αναβίωσης ξυλοναυπηγικής με εργαστήρια κατασκευής και συντήρησης μικρών ξύλινων σκαριών και χώρους γνωριμίας του κοινού με αυτή την παράδοση. 




Γύρω από τα εκθέματα-σκαριά διαμορφώνεται μια τεθλασμένη πορεία δύο επιπέδων, σε κατεύθυνση παράλληλη με το όριο της θάλασσας, που επιτρέπει την παρατήρηση ή και πρόσβαση σε αυτά. Κατασκευές που φιλοξενούν συνοδευτικές λειτουργίες σε άμεση σχέση με την πορεία, δημιουργούν ένα μοτίβο κενού-πλήρους που εμφανίζει στην όψη από τη θάλασσα τους σχηματισμούς που δημιουργεί η τεθλασμένη πορεία.


Το Re-Boat απευθύνεται σε όλες τις κοινωνικές ομάδες και είναι φιλικό στη χρήση από ΑΜΕΑ. Πάρκινγκ αυτοκινήτων και ποδηλάτων και πεζογέφυρες διευκολύνουν την πρόσβαση στην περιοχή. Ποδηλατόδρομοι, πλατείες και πράσινοι χώροι, αμφιθέατρο και υπαίθριοι εκθεσιακοί χώροι ενθαρρύνουν την επαναλαμβανόμενη επίσκεψη στο χώρο προσφέροντας διαφορετικές εμπειρίες και ποιότητες.




Τα υλικά που χρησιμοποιούνται στο τοπίο είναι κυρίως φυσικά, άμμος, βότσαλα, και ξύλινα ντεκ, αλλά εμφανίζονται και σκληρότερες υφές όπως πλακοστρώσεις ή τσιμεντοκονίες. Οι κατασκευές αποτελούνται από σύνθετα ξύλα και μεταλλικούς φορείς ενώ ιδιαίτερο χαρακτηριστικό γνώρισμα είναι οι περσιδωτές κατασκευές για σκίαση που συναντώνται σε κάθε μονάδα και έχουν διαφορετικό τρόπο χρήσης.

 

Οι μονάδες των κατασκευών διαμορφώνονται σε ύψος ισογείου και πρώτου επιπέδου, και η λογική των κατόψεών τους είναι αυτή των απλών γραμμικών κινήσεων. Τέλος, τα τρία σκαριά-εκθέματα που επιλέχθηκαν να αποτελέσουν τα κομβικά σημεία της παρέμβασης, αποκτούν χρήσεις ανάδειξης της ξυλοναυπηγικής κατασκευής (λόγω του βαθμού αποσύνθεσης), χώρου προβολών και χώρου ακουστικής της θάλασσας.